Løpesko

Bedre helse-lar du deg stoppe av regn?

I mange år fortalte jeg meg selv at min kropp ikke var skapt for å trene før etter kl 12. I sommer har jeg innarbeidet en rutine om å løpe hver morgen. Prøvelsen kom i dag når det regnet og OL sending med medaljehåp var et fristende alternativ.

Nye rutiner
Sommeren har for meg vært en bra tid å sette økt fokus på helse, og innarbeide noen nye rutiner som støtter opp om en helse som gjør at jeg kan opprettholde den livsstil jeg ønsker meg lenge. Ikke det at jeg har levd spesielt usunt, men der har vært potensialer både ift kosthold og trening.

Bedre form som drivkraft
I tillegg til ønske om å beholde en god helse lenge, har min kortsiktige drivkraft vært å komme i god form – realisere følelsen av å være i god form. Jeg har store og krevende lederoppgaver foran meg og trenger å optimalisere min kapasitet, fysisk og mentalt. Jeg trenger ikke gå ned i vekt for å ha det bra, allikevel ville det ikke skade –  det ville eventuelt være en bonus. Jeg har derfor ikke vært på vekta før jeg startet mitt lille sommerprosjekt, og måler heller ikke vekt underveis. Når jeg gjør planlagte små justeringer ift kosthold og trening, er jeg rimelig sikker på at det også vil gi utslag på vekt.

Aktiviteter og gjennomføringsevne
Som mange andre, kan jeg nok om kosthold og trening til å vite hva som skal til. Gjør jeg de riktige aktivitetene over tid, vet jeg at resultatene kommer – både hva gjelder god form og eventuelt redusert vekt som bonus. Min evne til å gjennomføre de definerte aktivitetene blir oppgaven – setter derfor fokus på min gjennomføringsevne.

Prøvelser underveis
Fikk en liten prøvelse i dag når det striregnet ute, men valgte å gjennomføre planlagt handling. Ja, jeg ble raskt våt på beina. Men, så gikk resten av seg selv. Ga beskjed til beina at de skulle begynne å løpe, de lystret uten å nøle. Det gikk av seg selv, de kreative tankene fikk lov til å boltre seg, og før jeg visste ordet av det var jeg hjemme igjen.

Frigjør energi og kapasitet
Det finnes mange fordeler ved å løpe om morgenen. Når treningen er unnagjort, trenger jeg ikke bruke mer tid og energi gjennom dagen på å tenke på, og planlegge for, når jeg skal trene. Det frigjør energi og kapasitet til andre ting. Å starte dagen med en liten løpetur har blitt en måte å gi meg selv en god start på dagen. Når jeg har trent og tatt en dusj, er jeg klar for dagen og de muligheter den bringer.

Har du forsøkt å trene på morgenen ? Hva sier du til deg selv for å gjennomføre når prøvelsene kommer ? Hva stopper deg for å trene om morgenen ?

Del gjerne dine tanker eller tips i kommentarfeltet under.

Diskusjon · 6 kommentarer

Det er 6 svar til "Bedre helse-lar du deg stoppe av regn?".
  1. Katrine sier:

    13. august 2012 at 10:10

    Gratulerer Randi med flott ny blogg og inspirerende innlegg! Ble nysgjerrig av den flotte overskriften. Et «enkelt» og naturlig spørsmål, men som rommer flere lag.

    Takk for at du stilte spørsmålet, og for at du deler dine skritt og refleksjoner : ) Dette er noe vi alle kjenner oss igjen i. Det som er fantastisk er når vi kommer dit at vi erfarer at vi kan velge. Velge å fortelle bena at dette blir bra – løp! Og den store gaven kommer når vi etterhvert elsker å løpe og være ute i regnet. En total friskhet og frihet på alle plan!

    Takk Randi <3

    Klem Katrine

    Svar
    • Randi sier:

      13. august 2012 at 10:34

      Hei Katrine, så hyggelig du likte artikkelen. Fint å gjøre små bevisste valg – de kan bida til store endringer over tid. Bedre helse gir som de fleste vet mer energi – bonus er også opplevelsen av mer TID. Veldig mange ønsker seg mer tid… :0)

      Sporty hilsen fra Randi

      Svar
  2. Katrine sier:

    13. august 2012 at 10:11
    Svar
    • Randi - lifeliving sier:

      13. august 2012 at 10:36

      Takk for at du delte dine refleksjoner i innlegget over Katrine ! :0) Randi

      Svar
  3. Wenche Hommersand sier:

    1. november 2012 at 11:15

    Jeg trener om morgenen ved å sykle til jobben, fantastisk! Jeg tenker ikke over om jeg skal eller ikke skal trene, det er bare å gjøre det. Bonusen ved det er at det frigjør tid, og ikke minst at jeg ikke bruker energi på å om jeg skal trene senere på dagen. Den fysiske helsegevinsten er stor, og ikke minst den psykiske. På vei hjem får jeg lettere sortert arbeidsdagen på sykkelen enn i en bil som krever oppmerksomhet på trafikken. Når jeg er kommet hjem igjen er jeg klar for det som skjer hjemme, herlig!
    Midtvinters blir det gjerne en pause med sykkel, og gjør da alternativer som riter med innlagte tilleggsøvelser. Før oppstart på sykkelen igjen proklamerer jeg høyt til alle arbeidskolleger når jeg skal starte syklingen igjen. Det blir forpliktende for meg selv, og så er jeg i gang igjen.
    Håper du fortsatt trener nå i november Randi. 🙂

    Syklisthilsen fra Wenche

    Svar
    • Randi sier:

      1. november 2012 at 18:19

      Hei Wenche, og takk for at du legger igjen dine kommentarer. Veldig smart å utnytte tiden til/fra jobb. Ikke minst å kunne sortere ut og rydde litt mentalt på vei hjem har stor verdi. Smart å forplikte seg på en positiv måte ved å dele med kollegaer 🙂 Inspirasjon for flere dette ! Selv løp jeg hver morgen i 3 mnd minus en periode med influensa. I oktober fikk jeg til noen solide turer i fjellet – det er jeg glad for. November er en utfordring må jeg innrømme… men, er heldig og har fleksibilitet så det blir noen gode turer når solen viser seg 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: